tisdag 22 juli 2008

Inga sura miner


Jag vet inte hur det är med er, men jag får i alla fall lite dåliga vibbar av låten "Sudda sudda". Traumatiska minnen från barndomen tränger sig på. Tillfällen då man varit på riktigt dåligt humör och någon försöker göra sig lustig med Gullan Bornemarks barnvisa. Trodde jag glömt bort den där låten, men allt kom tillbaka när jag nyss fick träffa upphovsrättskvinnan i egen hög person. Gullan Bornemark och sonen Dan är nämligen "hemliga" gäster ikvällens Allsång på Skansen ...



Gullan Bornemark är nyss fyllda 80 år, men turnerar fortfarande runt i hela Sverige och underhåller både barn och vuxna med sina konserter eller barnlekar. "Jag är riktigt lyckligt lottad" intygar hon och verkligen strålar. Dessutom skriver hon fortfarande nya barnvisor, men trots det så är det kanske de gamla klassikerna som är mest önskade. I år är det hela 47 år sedan som hon skrev den där låten som i alla fall fick mig att sura lite extra som barn. Gullan förstår min ångest över låten. "Det är ju som att man vill skrika, gå å häng dig", säger hon, men påminner om sista versen där ju pojken får upprättelse när mamman är sur å tvär.




Inga sura miner längre! Jag, Gullan och Dan!


Inga kommentarer: